AK Partili Yetiş'ten Biat açıklaması

“Biat bir narkozlama kurumu değildir. Aksine seçmenin seçtiği yöneticisini aktif takip etmesini ifade eder ve bu anlamda da katılımcı demokrasiden başka bir şey değildir”

TBMM Genel Kurulu’nda “biat kültürü” üzerine bir konuşma yapan AK Parti Adıyaman Milletvekili Muhammed Murtaza Yetiş, “Biat bir narkozlama kurumu değildir. Aksine seçmenin seçtiği yöneticisini aktif takip etmesini ifade eder ve bu anlamda da katılımcı demokrasiden başka bir şey değildir” tanımlaması yaptı.

“Biat kültürü” üzerine gündem dışı söz alan Ak Parti’li Yetiş şöyle konuştu:

BİAT NASİBİNİ ALDI

“Son günlerde 17 Aralık kaos oluşturma süreciyle birlikte bu süreçte dini literatürün bolca kullanılması ve bu literatür üzerinden meşruiyet arayışlarına girilmesi karşımıza yepyeni bir kavram dünyasını da getirmiştir: Firavun, Hâmân, mülâane, biat kültürü. Her biri birbirinden farklı olayların, farklı zeminlerin sembolleri olan bu kavramlar anlam zemininden koparılarak güncel siyasete boca edilmeye çalışılıyor. ‘Biat’ kavramı da bu yaralayıcı süreçten nasibini almıştır. Yelpazenin sağındaki, solundaki birçok siyasetçinin ağzından bir karalama aracı olarak ‘biat kültürü’ sözünü duyar olduk.

Reklam
Reklam

YERLİ OLAMAMAKLA İZAH EDİLİR

Bu kavramla, siyasi muarızlarının, liderlerinin yaptığı her türlü uygulamaya, söylediği her söze, aklı bir kenara bırakarak, kayıtsız şartsız itaat ettikleri kastediliyor. Bu kullanım aynı zamanda dinî alanın akıl dışılığını iddia eden ve bireysel donanımı, sosyolojik tezahürü ne olursa olsun dinî görünürlük taşıyan herkesi ve her kavramı akıl dışı, çağ dışı gören pozitivist yaklaşımın da bir tezahürüdür. Hadi, solun bu literatüre uzaklığını mazur görelim; çünkü ideolojileri farklı ama yılların sağ cenah siyasetçilerinin dahi ‘biat kültürü’ kavramını benzer biçimde kullanması, en hafifiyle, yerli olamamakla izah edilebilir.

KATILIMCI DEMOKRASİDİR

‘Biat’ kavramının Arapça aslı ‘alışveriş’ anlamına geliyor. Kavram, görüşülüp konuşulan, üzerinde anlaşmaya varılan bir hususta iki tarafın karşılıklı anlaşması anlamındadır. Biat, Hazreti Peygamber’e nispet edildiğinde hem dinî hem siyasi bir anlam ifade ediyor. Nihayetinde biat, sonunda hukuki yaptırımı olan, gönüllülük temeline dayalı sosyopolitik bir akittir. Biat bir narkozlama kurumu değildir arkadaşlar, aksine seçmenin seçtiği yöneticisini aktif takip etmesini ifade eder ve bu anlamda da katılımcı demokrasiden başka bir şey değildir. Basmakalıp düşüncelerle, bu yaklaşımlarla geleceğimizi oluşturabilmemiz mümkün değildir. Yeter ki meselelerimizin çözümünde Cemil Meriç’in ifade ettiği gibi ideolojilerin deli gömleğinden sıyrılalım ve günümüzü kendi gerçek kavramlarımız üzerinden yorumlamaya çalışalım.”

Reklam
Reklam