"Biz hapçı ya da tacizci değiliz!"

Hemen her gazetede danslarıyla, saçlarıyla ya da giysileriyle fotoğraflarına rastladığımız apaçiler, Nişantaşı'ndaki yılbaşı kutlamalarında yaşanan olaylardan sonra "tacizci" olarak tanımlanmaktan rahatsız. Gerçek apaçiler "apaçilik danstan ve eğlenceden ibarettir, sapkınlıkla işimiz olmaz" diyor.


"Apaçi" günümüzün en popüler akımlarından biri. "Apaçi marşı"nı duymayan kalmadı, cep telefonları bile bu melodiyle inledi. Gençler üst geçitlerde toplanıp meşhur "Outro Lex" eşliğinde dans etti, Gülse Birsel meşhur reklam serisinde bir apaçiyi canlandırdı; sosyologlar, psikologlar apaçileri irdeleye irdeleye bitiremedi. "

Reklam
Reklam

Buraya kadar her şey güzeldi ancak sonrasında işin rengi değişti. Hemen her gazetede arka arkaya çıkan yılbaşı gecesi yaşanan olaylardan sonra yön değiştirdi. Hürriyet gazetesi, 2 Ocak 2011 tarihinde "33 Apaçi Gözaltında" manşetini attı. Aynı haberin spotunda şu ifadelere yer veriliyordu: "Taksim'de önceki kutlamalardaki taciz olayları nedeniyle yeni yıla Nişantaşı'nda girmeyi tercih edenler karşılarında tacizden vazgeçmeyen 'Apaçi'leri buldu." Apaçiler bir anda halkın güvenliğini tehdit eden, üçlü beşli gruplar halinde gezen serseriler gibi resmedildi. Oysa apaçilerin derdi dansla, müzikle, eğlenceyle, popüler kültürleydi.

<!>


Meşhur "kopkop dansı"nı ilk kez Büyükçekmece sahilinde yapıp, internet sayesinde ünlenen; maddeyle, hapla ya da sarkıntılıkla işi olmayan, İstanbul'un "temiz" yani "gerçek" apaçileri ile konuştuk.


Apaçi dansını ilk siz yaptınız ve bir anda fenomen haline geldi…

SERVET MENGÜ: Biz aslında 15 yıldır faaliyette olan Büyükçekmece Güldür Herkesi (BGH) adında bir tiyatro topluluğuyuz. Birçok oyun sahneledik, okullarda da oyunlar oynadık. Drama da oynadık ama kimsenin hoşuna gitmedi. Sonra mecburen komiklik yapmak gerektiğini anladık.

Reklam
Reklam

S.M: Bir gün sahilde bir arkadaşımızın parti biletlerini satıyorduk. O sırada laptop'tan apaçi parçasını çalmaya ve oynamaya başladık; makarasına başlamıştık önce. Sonra arkadaşlar gelmeye başladı ve 10-15 kişi olduk olduk. Yazın buralar çok kalabalık olur. Bir anda herkes çıkardı telefonlarını ve çekmeye başladı bizi. Biz de kamera gördük mü dayanamıyoruz. Sahilin ortasında epey bir koptuk. Face'e koyduk ve orada patladı.


S.M: Onlar hayat tarzı olarak daha farklı; sahilin ortasında sesi sonuna kadar açıp oynamaktan rahatsız olmuyorlar. Kemerleri sonuna kadar sıkıp yazın ortasında bile kösele ayakkabıyla geziyorlar. Saçlar inanılmaz derecede jöleli falan.
UFUK MERİÇ: Abartıyorlar kendilerini. Ben de abartı giyinirim ama onlar başka bir şey olmuş.
İHSAN YALÇIN: Çakma veya orijinal ayakkabısı, elinde tespih, saçlar dik. O kabadayı aslında. Gerçek apaçi değil o… Toplumdan dışlanınca kendini kabul ettirmek için bizim gibi giyiniyor kuşanıyor.

S.M: "Belki bir ortamım olur, kız arkadaşım olur" falan diyor. Kızlarda da var bu, yalnız erkeklerde değil.

Reklam
Reklam

U.M: Hani apaçilerin ilkel giysileri vardır ya, "baksana şuna apaçi gibi" deriz.
S.M: Önce maganda, kıro denirdi. Ama apaçi daha sempatik. Maganda asar keser, apaçi de bunun modernleşmiş versiyonu.
U.M: Alt tabakanın elit kısma yönelme çabası denilebilir.


S.M: Hayır bozulmuyoruz. Gerçek apaçiyiz biz.
U.M: Ama bizim bozulduğumuz şey şu: Biz son sekiz yıldır tiyatroyla uğraşıyoruz. Birçok yerde oynadık. Ama sekiz dakikalık bir dansla ünlü olduk. Önceleri korkuyorduk. Ama sonra Okan Bayülgen'in programına çıktık, bize "hapçılar" falan dendi. Öyle bir şey yok. Çok utandık. Moralimiz bozuldu.
İ.Y: Bizi magandalarla karıştırıyorlar. Ama biz öyle bıçkın, ağır, kavgacı tipler değiliz. Bizim amacımız eğlenmek ve eğlendirmek.


İ.Y: Çok saçma böyle algılanması! Gerçek apaçilere hakaret edilmiş oluyor diye düşünüyorum. Taksim'de, Nişantaşı'nda yaşanan taciz olaylarının apaçilerle bir ilgisi yok. O insanlar sarhoş, kendilerini kaybetmişler artık. Yanında polis olduğu halde yapıyor yahu, ayyaş çünkü adam. Bunun apaçilikle ne bağlantısı var? Ömrümüz yollarda geçiyor, şuna dikkat ediyorum. Herkes "apaçi müziği" dinliyor. Televizyonlarda, evlilik programlarında bile apaçi saçlı, kılıklı insanlar var. İnsanlar bunu bir kültür olarak benimsedi. Apaçiliğin uyuşturucu kullanan, "hapçı müziği" dinleyen insanlardan farkı var.

Reklam
Reklam

İ.Y.: Evrim geçirdi artık. Eskiden ülkü ocaklarına takılırdık. O ağır ortamlarda dans etmek bize yakışmaz derdik. Ama gençler artık küpeli, değişik giyimli. Şimdi "ağır abi" diye bir şey kalmadı, kimse dans etmem demiyor. Toplum genel olarak apaçileri benimsemiş. Bizden önceki gruplar belki apaçiliği magandalık gibi göstermiş olabilirler ama biz bunu yaydıktan sonra bizimle birlikte başka bir karaktere büründü apaçilik. Apaçilik danstan ve eğlenceden ibarettir.


S.M: Müslüm de dinlerim, elektronik de dinliyorum. Kenan Doğulu ve Tarkan seviyorum.
U.M: Biz de arabesk dinliyoruz. Ama ben çok üzgün olduğumda hareketli şeyler dinlerim. Tarkan hastasıyım. Saçlar da önce ona benzesin diye böyle olmuştu. Duman çok severim. Çok
neşeli olduğumda da ağır şeyler dinlerim.
İ.Y: Ben Müslüm çok severim.


S.M: Kesinlikle. Bugün bir yere gitseniz, bizim apaçi marşının "dı dı dın dın dırının nın nın nın" diyen o ilk notalarını falan çalar. Annem bile onu aldı, "benim oğlum apaçi" diyor.
Apaçi dansı, geçen senenin kolbastı dansı gibi popüler şu an.
U.M: Aynen öyle oldu. Hani kolbastıyla Michael Jackson dansı falan yaparlardı ya, bizde öyle yapıyoruz işte.
S.M: Biz apaçiler olarak kolbastıyı da aldık, bu dansa adapte ettik.

Reklam
Reklam

Küçükçekmece'de bundan üç ay önce apaçi cinayeti işlendi. Apaçilerden nefret eden gruplar da çok. Siz karşılaştınız mı böyle tehlikelerle?

İ.Y:Valla öldürecek olsalar aramızdan Ufuk'u öldürürlerdi. Büyükçekmece bu gibi durumlarda çok anlayışlı bir yer. Kimse kimseye "saçın başın şöyle" diye karışmaz.
U.M: Biz aslında bu dansı üç yıl önce de yapıyorduk. Yayıldıktan sonra başkaları buna apaçi dansı adını verdiler.


Son zamanların trendi olan apaçi dansı aslında Büyükçekmece Güldür Herkesi (BGH) adlı tiyatro topluluğunun icadı. Bu yaz "doğaçlama" olarak Büyükçekmece sahilinde başlattıkları Apaçi Dansı bir anda Türkiye'nin dört bir yanına yayıldı. Zaten apaçilerin önderleriyle buluşmamız da Büyükçekmece Albatros sahilinde topluluk üyelerinin devamlı "takıldığı" mekanda gerçekleşti.
S.M: Büyükçekmece'de olmamız bizim şansımız. Daha anlayışsız mahallelerde oturuyor olsak belki de yapamazdık bu dansı. Ya da evde yapardık ki; o zaman da yayılmazdı bu dans.

GERÇEK APAÇİ GBT(*)Sİ

•Televizyondan ziyade internette daha çok vakit geçiriyorlar.
• Twitter'a alışamıyor, Facebook kullanıyorlar.
• Facebook'un adı elbette "Face" (feys).
• Modayla araları iyi, alışverişi de seviyorlar ama "tabii ki paramız olunca" diyorlar.
• "Biz ipsiz sapsız insanlar değiliz" diyorlar. Aralarında üniversiteli grafiker de var, "hayat okulu"ndan mezunlar da.
• Sporla araları iyi; futbol baştacı.
• Apaçi saç stili, Tarkan'ın 90'larda meşhur ettiği yalnız önü kalkık olan modelin güncellenmiş hali.
• Apaçi marşı da Flowshakerz takma adlı DJ Semih'in yaptığı söylenen "Outro Lex".
Aktüel

Reklam
Reklam
Anahtar Kelimeler: