İsmail Dümbüllü Küçükçekmece’de Anıldı

Geleneksel Türk tiyatrosunun son temsilcisi, büyük ortaoyunu üstadı İsmail Dümbüllü, ölümünün 39. yıl dönümünde Küçükçekmece’de...

Geleneksel Türk tiyatrosunun son temsilcisi, büyük ortaoyunu üstadı İsmail Dümbüllü, ölümünün 39. yıl dönümünde Küçükçekmece’de düzenlenen söyleşi ile anıldı.

Küçükçekmece Belediyesi Sefaköy Kültür ve Sanat Merkezi’nde düzenlenen söyleşide, araştırmacı-yazar Ünver Oral ve oyuncu Rauf Altıntak tarafından İsmail Dümbüllü’nün sanat yılları, geleneksel Türk tiyatrosu, ortaoyunu ve Hacivat ile Karagöz ele alındı. Küçükçekmeceli sanat kursu öğrencileriyle bir araya gelen İstanbul Şehir Tiyatroları emektar oyuncusu Rauf Altıntak, diploma almakla tiyatrocu olunmadığını belirterek, “Tiyatrocu olunmaz, tiyatrocu doğulur. İstediği kadar okul bitirsinler, eğer yetenek yoksa sahnede oynayamaz. Sahnede diploma oynamaz. Günümüzde yüzlerce çocuk var bu şekilde ziyan olan. Bilgisayar, hukuk kazanamayıp tiyatroya giriyorlar. O diploma ellerinde kalıyor. Devlet adamı ve tiyatroculuk tarlada kavun gibi yetişmez” dedi.

Reklam
Reklam

Tanzimat’la birlikte yaşanan Batılılaşmadan fazlasıyla etkilenildiğini belirten Altıntak, geleneksel tiyatroya sahip çıkılmamasından da yakınarak, “Tanzimat’ta Batılaşma başlıyor. Batı’dan alınan güzellikleri kendi güzelliklerimizle birleştirsek olmuyor mu? Hayır. Bizim kendi Karagöz ve Hacivat’ımızı kapının önüne koyduk. Yunanlı da kaptı. Yunanlı’ya kızmıyorum. Bizim kapının önüne attığımız çocuklarımıza sahip çıktı. O kadar saygı duydu ki, adlarını bile değiştirmeden ‘Karagiozis Hacivatis’ diye de isim koydu. Atina’da 17 tane Karagöz ve Hacivat tiyatrosu var” diye konuştu.

“HACİVAT İLE KARAGÖZ RAMAZAN EĞLENCESİ DEĞİLDİR”

Araştırmacı-yazar Ünver Oral da, geleneksel Türk tiyatrosuna sahip çıkılmadığından yakınarak, “İsmail Dümbüllü’yü anlamak için geleneksel tiyatromuzu bilmemiz gerekiyor. Geleneksel Türk tiyatrosu bizim milli, öz tiyatromuzdur ve çok değerlidir. Batı tiyatrosu mensupları geleneksel tiyatromuza hep karşı çıktılar ve bunu yok etmeye çalıştılar. Geleneksel Türk tiyatromuzu bir Ramazan eğlencesi, Hacivat ve Karagöz’ü de çocuk tiyatrosu olarak gördüler. Bu tamamen cahillikten kaynaklanıyor” dedi.

Reklam
Reklam

Gülhane Parkı’nda Dümbüllü üstadı izleme fırsatı bulduğundan da bahseden Oral, sanat dallarının yeni sanatçılarla yaşadığını, yeni sanatçı da yetiştiremedikleri için geleneksel Türk tiyatrosunun bitme noktasına geldiğini söyledi. Ayrıca Oral, Ramazan ayında insanların Karagöz ile Hacivat’ı izlemeye geldiğini ancak ehil oyuncular tarafından oynanmadığı için beklenen ilgiyi görmediğini söyledi.

Küçükçekmeceli sanatseverler, program sonunda satışa çıkarılan katılımcıların kitaplarına büyük ilgi gösterdi.

Anadolu Ajansı ve İHA tarafından yayınlanan yurt haberleri Mynet.com editörlerinin hiçbir müdahalesi olmadan, sözkonusu ajansların yayınladığı şekliyle mynet sayfalarında yer almaktadır. Yazım hatası, hatalı bilgi ve örtülü reklam yer alan haberlerin hukuki muhatabı, haberi servis eden ajanslardır. Haberle ilgili şikayetleriniz için bize ulaşabilirsiniz

Anahtar Kelimeler: