Cebimize veya tabletimize yüklediğimiz, oynamaya doyamadığımız küçük mobil oyunların aslında oyuncuları kendilerine bağlamak ve onları reklam izleyen veya oyun içi nesneler satın alan para makinesi zombilere dönüştürmek için kurnazca taktikler uygulayan, tehlikeli yazılımlar olduğunu hiç düşünmüş müydünüz?
Elbette bazı kullanıcılar da oyuna bağımlı hale geldikten sonra daha fazla başarı elde etmek için oyun içi dijital nesneleri satın almak için her ay onlarca dolar ödemeye razı olabiliyor. Sonuçta, cebimizdeki küçük telefonlar veya tabletlerimiz, farkında olmadan her gün saatlerimizi çalan bir hırsıza dönüşürken, bu oyunların yapımcıları yüz milyonlarca dolara varan dev gelirler elde edebiliyorlar.
Peki bu kurnaz oyunlar, bunca insanı kendine nasıl bağlıyor ve nasıl sömürüyorlar? İşte size, mobil oyun dünyasının kirli çamaşırları.
Örnek Vaka: Flappy Bird
Eğer mobil oyunların, zincirini koparmış bir sömürü makinesine dönüştüğüne inanamıyorsanız, ilk bakmanız gereken oyun Flappy Bird’dir. Bu “örnek vaka”, diğer mobil oyunların insanları nasıl sömürdüğünü anlamaya çalışanlar için en basit, en yalın örnek olarak zihninizin açılmasına yardımcı olacaktır.
Flappy Bird, Nguyen Ha Dong isimli, genç bir Vietnamlı çocuğun, mobil oyun yapmayı öğrenmek amacıyla, sadece bir gecede hazırlayıp uygulama pazarına yüklediği bir oyun. Nguyen, oyun yapmayı öğrenmek için, başka oyunların içinden hazır grafikleri çalıp, kendi küçük oyununu hazırlamıştı. Oyun, ekrandaki küçük kuşu, sadece ekrana tıklayarak havada tutmayı ve bu sırada ekranın sağından soluna doğru akan borulara çarptırmadan ilerletmeyi amaçlayan çok basit bir oyundu. Nguyen’in oyunu ilk aşamada hiç ilgi çekmedi, ancak sosyal medyada ünlü olan birkaç genç, oyunun “çok aptalca” olduğunu dile getirip alay etmek isterken farkında olmadan Flappy Bird’i ünlü ettiler ve onların takipçileri de oyunu merak edip yükleyerek sosyal medyadaki alaycı yorumlara katılmak istediklerinde, Flappy Bird bir anda meşhur oldu. Artık herkes “alay etmek” için oyunu yükleyip oynamaya çalışırken yine farkında olmadan, oyunun “rahatsız edici” biçimde bağımlılık yarattığını itiraf ediyorlardı. Kısa süre sonra, hayatında hiç oyun yapmamış genç, acemi bir öğrencinin, mobil oyun yapmayı öğrenmek için sadece bir gecede hazırladığı oyun, mobil oyun piyasasındaki en çok oynanan oyunlar arasına girdi ve sonra ne mi oldu?