Animasyon üretimi teknik anlamda karışık kullanımlara oldukça yatkın bir alandır. Bu yüzden animasyonları yapım tekniklerine göre kategorize etmek oldukça zor bir iş! En temel özellikleri referans alırsak ortaya üç ana başlık çıkıyor.
Geleneksel, Stop Motion ve Bilgisayar
Geleneksel Animasyon
• Hand Drawn: Her karenin birbirinden farklı olarak çizildiği ve birleşimiyle bir hareketin ortaya çıktığı en temel animasyon tekniğidir.
• Rotoscope: Gerçekçi bir görüntü yakalamak amacıyla karakterlerin her hareketinin kare kare (frame by frame) çizilmesiyle ortaya çıkan tekniktir.
• Flipbook: Ardışık görüntülerin küçük bir defter üzerine sayfa sayfa işlenmesiyle ortaya çıkar. Animasyon için defter sayfaları parmak yardımıyla tek tek bırakılır.
Stop Motion Animasyon
• Cut Out: Kolaj halinde hazırlanan görsellerin parçaları ayrı ayrı hareket ettirilerek fotoğraflanır. Fotoğraflar bir montaj programı ile birleştirilerek animasyon oluşturulur.
• Puppet: Kuklalar hareket ettirilerek her bir hareketinin fotoğraflanmasıyla oluşturulur.
• Claymotion: Kuklalar yerine kil (veya oyun hamuru) modellerin kullanılmasıyla oluşturulur. Kil modellerin avantajı: karakter formlarında daha detaylı değişikliklere izin vermesidir.
• Pixilation: Stop motion animasyonlarda objelerle birlikte gerçek aktörlerin kullanılmasıyla ortaya çıkan tekniktir.
Bilgisayar Animasyonu (CGI Animation)
• 2D: Animasyonda kullanılan görsellerin bilgisayar yardımıyla (CGI) hazırlanması ile ortaya çıkan tekniktir.
• CGI Cut Out: Kolaj (cut out) animasyonun bilgisayar ile hazırlanmasıyla oluşturulur.
• Motion Capture: Rotoscope tekniği gibi gerçekçi bir görüntü yakalamak amacıyla oluşturulan bu teknikte gerçek çekimlerin üzerinden bilgisayar ile çizilerek animasyon oluşturulur.
3D: Tüm görüntülerin 3 boyutlu bilgisayar grafikleriyle oluşturulmasıdır.
• Stereoscopic 3D: 3 boyutlu bilgisayar grafikleri, aralarında bir göz mesafesi fark bulunan iki kamera ile kaydedilir. Ortaya çıkan iki görüntü üstüste bindirilerek oynatılır. Görüntünün algılanabilmesi için özel gözlük kullanılması gerekmektedir.
• Morphing: İki farklı görüntü arasında geçiş yapmak için görüntüler arasındaki form değişikliklerinin bilgisayar yardımıyla oluşturulmasıdır.
Diğer Teknikler
• Sand Animation: Genellikle canlı performans olarak sergilenen bu teknik aydınlık bir masa üzerinde kumların oluşturduğu gölgelerle yaratılır.
• Drawn on Film: Kamera filmlerinin üzerine ardışık görüntüler çizilmesiyle oluşturulur
• Paint on Glass: Cam üzerine suluboya yapılan çizimlerin kamera ile kaydedilmesiyle oluşturulur.